This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. Find out more here »

Dokonaliśmy aktualizacji naszej Polityki Prywatności. Kliknij tutaj aby przejrzeć zaktualizowaną wersję.

Zadbaj o siebie, zacznij od warzyw i owoców!

Print
look_after_yourself_veggies

Sposób przechowywania i przygotowania owoców i warzyw ma wpływ na zawarte w nich składniki odżywcze. Jak sprawić, aby te ważne dobroczynne właściwości pozostały w owocach i warzywach?

Utrata cennych składników odżywczych następuje, gdy warzywa i owoce są poddawane działaniu nieodpowiedniej temperatury, powietrza, światła oraz wody. Krótka obróbka cieplna nie szkodzi warzywom. Istnieją sposoby przygotowywania warzyw i owoców, które sprawiają, że wartości odżywcze są nawet bardziej przyswajalne przez organizm.

Poradnik zakupowy

  • Jak wybierać warzywa i owoce?
    Wybieraj produkty jak najświeższe, jeśli chcesz mieć pewność, że wartości odżywcze są w nich zawarte. Świeże warzywa i owoce nie mają plam, wyglądają jędrnie, nie są zwiędłe, a ich kolory są nasycone, ponieważ nie zostały jeszcze poddane nadmiernemu działaniu powietrza, światła i wody.
  • Kiedy kupować?
    Najlepszym pomysłem jest kupowanie owoców i warzyw w sezonie. Poza sezonem warzywa muszą być transportowane z odległych miejsc, co wpływa na nie bardzo niekorzystnie. Jeśli masz szczęście mieszkać w pobliżu lokalnego bazarku warzywnego, korzystaj z niego jak najczęściej. Lokalne produkty są przeważnie najlepszym źródłem ważnych składników odżywczych.
  • TAK dla mrożonek!

Poza sezonem, kiedy świeże warzywa i owoce są niedostępne, pamiętaj, że mrożone produkty także nieźle zatrzymują składniki odżywcze. W niektórych przypadkach zawierają nawet tyle samo składników odżywczych co ich świeże odpowiedniki. Dzieje się tak dlatego, że zazwyczaj mrozi się najbardziej dojrzałe produkty– a to właśnie wówczas zawartość składników jest największa. Ponadto proces mrożenia zabija bakterie, co sprawia, że jest on bezpieczną metodą przechowywania produktów.

Sposób przygotowania

Warzywa i owoce delikatnie umyj, ale nie zanurzaj ich w wodzie na dłużej. Czy naprawdę chcesz używać obieraczki do warzyw? Skórka warzyw i owoców zawiera mnóstwo witamin, minerałów i błonnika. Zupełnie nie ma potrzeby obierać jabłek, ziemniaków, marchewek, czy ogórków – a nawet produktów, które zazwyczaj obieramy, takich jak bakłażan czy kiwi, ich skórki też są jadalne. Gdy przygotowujesz owoce cytrusowe, zetrzyj na tarce trochę ich skórki i dodaj do sałatek lub gotowanych warzyw. Nie wyrzucaj białych błonek, które znajdują się pod skórką cytrusów – to dobre źródło rozpuszczalnego w wodzie błonnika.

Zwracaj uwagę, jakie części warzyw i owoców odrzucasz. Np. łodyga brokułu zawiera więcej witamy C niż jego różyczki, łodygi szparagów zawierają więcej błonnika nic jego końcówki, a twardy środek ananasa to świetne źródło bromeliny.
Likopen karotenoidu, czyli związek, który daje pomidorom ich czerwony kolor – jest łatwiej przyswajalny przez organizm, gdy pomidory zostaną poddane obróbce cieplnej. A przyswajanie luteiny (karotenoidu, który daje żółto-zielony kolor szpinakowi i kiwi) jest znacznie łatwiejsze, gdy spożywamy szpinak siekany, a nie w formie całych liści.

Sposób gotowania

Zdrowe gotowanie warzyw polega na tym, aby zachować jak największą ilość cennych składników odżywczych. Żeby to osiągnąć, trzeba używać jak najmniejszej ilości wody oraz najniższej temperatury. Gotowanie na parze jest najlepszą techniką przygotowywania warzyw, ponieważ w ogóle nie wchodzą w kontakt z wodą. Dzięki temu bardzo cenne witaminy z grupy B oraz witamina C, czyli witaminy rozpuszczalne w wodzie, nie zostają utracone.
Innym plusem gotowania na parze jest szybkość – im krócej gotujesz, tym mniejsza utrata wartości odżywczych. Z tego samego powodu zaleca się smażenie warzyw na woku.
Podczas gotowania staraj się dodawać do warzyw sezonowe przyprawy, które zwiększają wartość odżywczą posiłku. Dodaj czosnek do brokułów, skórkę cytrynową do fasolki szparagowej, zieloną pietruszki do marchewki. To zdrowe i pyszne połączenia składników!

Przygotowane przez Susan Bowerman, dyrektor ds. edukacji odżywiania w Herbalife.

PSSB Herbalife Polska jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bespośredniej i członkiem Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.
www.krsio.org.pl


pl-PL | 2018-08-14 23:13:52 | NAMP2HLASPX01