Dieta - plan czy rutyna?

Print
Diet Routine… or Diet Rut?

Nigdy nie zapomnę pacjentki, z którym zetknęłam się wiele lat temu. Zbierając informacje dotyczące jej diety, zapytałam ją o to, co zwykle je rano.  „Ach, trochę herbatki i chleb z dżemem.” A obiad? „Kolejna filiżanka herbaty i chleb z dżemem.” Podwieczorek wyglądał podobnie. Tak samo z kolacją - przy czym dodatkowo pojawiał się kawałek grillowanego kurczaka. Kobieta potrafiła gotować, zdradziła też, że nie miała problemów finansowych. Skąd więc taka ograniczona dieta? „Cóż,” - powiedziała - „po prostu bardzo lubię chleb z dżemem.”

Powodów, dla których ludzie codziennie trzymają się sztywno jednej diety, jest mnóstwo. Ich wybory wynikają z preferencji, możliwości finansowych, umiejętności kulinarnych oraz wygody. Niektórzy opowiadają mi, że jedzą codziennie to samo, ponieważ uważają, że tylko te dania pomogą im utrzymać stabilną wagę. Spotkałam też inne osoby, które tak bardzo dbają o zdrowie, że codziennie starają się spełnić swoje potrzeby żywieniowe dokładnie tymi samymi produktami. Jeden z moich pacjentów codziennie jadł tylko produkty zaliczane do tzw. „super-żywności”, w bardzo dokładnie wyliczonych ilościach - nigdy mniej lub więcej.

Poznaję mnóstwo ludzi jedzących codziennie to samo, którzy chcą wiedzieć, czy to dobrze, czy źle. By odpowiedzieć na to pytanie, próbuję pomóc im dostrzec różnicę między dietą planową a dietetyczną rutyną. Jest duża różnica między konsekwentnym trzymaniem się ustalonego jadłospisu (planem), a jedzeniem dokładnie tych samych rzeczy każdego dnia (rutyną).

Na przykład mój plan żywieniowy wygląda mniej więcej tak:
Śniadanie: białko i warzywa/owoce
Obiad: białko i warzywa
Przekąska: białko i owoce
Kolacja: białko, warzywa i zdrowe węglowodany

Jednak plan ten zakłada dużą różnorodność produktów spożywczych. Ma to sens również z żywieniowego punktu widzenia. Każdy produkt oferuje unikalną kompozycję składników odżywczych.  Truskawki i mango to owoce - a brokuły i szparagi to warzywa - ale każde z nich dostarcza organizmowi bardzo różnych składników. Ryż brązowy i słodkie ziemniaki zawierają zdrowe węglowodany - ale poza tym, z dietetycznego punktu widzenia, różnią się dosyć znacząco.

Jeśli każdy Twój posiłek składa się z tych samych produktów, spróbuj wprowadzić nowe przynajmniej raz czy dwa w tygodniu. Zamiast zwyczajowej sałaty lodowej w sałatce, spróbuj surowego szpinaku. Ugotuj sobie warzywa, które zawsze Cię interesowały,
ale których nie zdarzyło Ci się jeszcze próbować. Skuś się na nową odmianę czegoś, co jesz codziennie - może czerwona pomarańcza zamiast zwykłej? Albo kalafior fioletowy zamiast białego? Jednym z najszybszych sposobów wyzwolenia się z rutyny żywieniowej jest myślenie o każdej porze posiłków jako o okazji do „improwizacji”.

Susan Bowerman, Dyplomowana dietetyczka, Certyfi kowana Specjalistkads. Odżywiania Sportowego, Konsultantka ds. Odżywiania Herbalife

PSSB Herbalife Polska jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bespośredniej i członkiem Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.
www.krsio.org.pl


pl-PL | 2018-02-23 08:04:08 | NAMP2HLASPX02