Czym są proteiny i dlaczego ich potrzebuję?

Print
What is protein and why do I need it

Białko jest jednym z trzech makroskładników odżywczych i niezbędnym budulcem każdej komórki w organizmie. Składa się ono z 22 „cegiełek” zwanych aminokwasami, które razem tworzą strukturę białka. Proteiny pełnią w ciele różne funkcje, w tym przyczynianie się do wzrostu beztłuszczowej masy mięśniowej i utrzymanie mięśni i kości.

Wszystkie te funkcje odgrywają bardzo ważną rolę w funkcjonowaniu Twojego ciała, dlatego utrzymanie go w zdrowiu wymaga odpowiedniej dawki białka w codziennej diecie.

CZY JEM WYSTARCZAJĄCO DUŻO BIAŁKA?

Jeśli Twoje spożycie białka nie odpowiada potrzebom odżywczym ciała, będzie Ci prawdopodobnie trudno utrzymać zbilansowaną dietę i osiągnąć wyznaczone cele. Dlatego właśnie Filozofia Odżywiania Herbalife zaleca pozyskiwanie 15-30% dziennych kalorii
z białka.

Podczas ćwiczeń Twoje ciało wymaga większej ilości białka dobrej jakości, które wykorzysta do budowy i utrzymania beztłuszczowej masy mięśniowej oraz do regeneracji. Musisz więc dostosować spożycie białka, zwiększając dawkę w przypadku dużej aktywności lub chęci zwiększenia beztłuszczowej masy mięśniowej. Na przykład, jeśli jesteś aktywnym mężczyzną, który spożywa do 2000 kalorii dziennie i chce budować mięśnie, powinieneś postarać się o około 150g białka w swojej codziennej diecie.
W przypadku kobiety chcącej kontrolować wagę i spożywającej około 1400 kcal dziennie, zalecana dzienna porcja białka to około 52-105g.

WIĘC CO NALEŻY JEŚĆ?

Najlepsze będzie codzienne połączenie białka pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Znakomitymi źródłami tego pierwszego są, m.in: białe chude mięso, ryby, drób, jaja
i niskotłuszczowe produkty mleczne, które dodatkowo dostarczają żelaza, cynku i witamin
z grupy B. Dostajemy tu tzw. „pełne” białko – zawierające wszystkie niezbędne aminokwasy.

Innym „pełnym” białkiem” (szczególnie ważnym dla wegetarian) jest białko sojowe. Ponieważ inne źródła białek np. orzechy, nasiona i soczewica (która ma niewiele tłuszczu
i cholesterolu, jest też źródłem błonnika) nie oferują „pełnych” białek, zaleca się łączenie kilku protein roślinnych w celu uzyskania lepszej proporcji wszystkich 9 podstawowych aminokwasów.

PSSB Herbalife Polska jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bespośredniej i członkiem Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.
www.krsio.org.pl


pl-PL | 2018-02-23 08:14:16 | NAMP2HLASPX01