Wszystko o tłuszczach

Równowaga to podstawa
Print
all about fats

Kiedyś narracja dotycząca tłuszczów była stosunkowo prosta: tłuszcze nasycone grały w niej rolę łotrów, a bohaterami były tłuszcze wielonienasycone. Jednak od tego czasu sprawy nieco się skomplikowały i dziś często podkreślana jest konieczność właściwego zbilansowania spożycia tłuszczów, w szczególności dwóch grup kwasów wielonienasyconych - omega-3 i omega-6.  Najpierw trochę o terminologii: nazwy „omega-3” i „omega-6” odnoszą się do struktur chemicznych kwasów tłuszczowych, kryje się więc pod nimi wiele jadalnych tłuszczów. Żadna z tych grup nie jest też z gruntu szkodliwa - przeciwnie, każda z nich zawiera „niezbędne” kwasy tłuszczowe, które musimy spożywać, ponieważ nie są one wytwarzane przez nasze organizmy. We właściwych dawkach i proporcjach, te podstawowe kwasy tłuszczowe wspierają wzrost, wzrok oraz funkcjonowanie mózgu.

 

Problem polega na tym, że nasza dieta zwykle nie jest zrównoważona - zawiera mnóstwo tłuszczów omega-6 przy jednoczesnym niedoborze grupy omega-3.  Może to negatywnie odbić się na naszym zdrowiu.

 

Nie zawsze tak było - jadłospisy naszych przodków zawierały dużo warzyw, owoców, orzechów i ryb, dlatego szacuje się, że proporcje między grupami omega-3 i omega-6 były odpowiednie, szczególne w porównaniu z dietą współczesnego człowieka.

 

Jednak w ciągu ostatnich 150 lat nasze nawyki żywieniowe oraz pula dostępnych produktów uległy tak diametralnej zmianie, że obecnie trudno nam uzyskać ilość kwasów omega-3 równoważącą spożycie omega-6. Jednym z głównych winowajców jest tu duża ilość przetworzonych produktów bogatych w tłuszcze nasycone (produkty smażone, pieczone, chrupki, dressingi sałatkowe czy słodycze). Jednocześnie spożywamy za mało ryb i innych źródeł zdrowych tłuszczów.

 

Chcąc temu zaradzić, spróbuj jeść więcej ryb. Jeśli nie gotujesz zbyt często, zacznij od tuńczyka w puszcze lub łososia, które z powodzeniem zastąpią drób w wielu daniach,np. zapiekankach lub makaronach. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na rybę kilka razy w tygodniu, rozważ suplement diety z tranem.

 

Orzechy i nasiona są również bogatym źródłem zdrowych tłuszczów - idealnie nadadzą się na przekąskę. Zastępując ciasteczka i chipsy orzechami, zwiększysz spożycie „dobrych” tłuszczów, kosztem ich mniej pożytecznych odpowiedników.

 

Susan Bowerman, Dyplomowana dietetyczka, Certyfikowana Specjalistkads. Odżywiania Sportowego, Konsultantka ds. Odżywiania Herbalife

PSSB Herbalife Polska jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bespośredniej i członkiem Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.
www.krsio.org.pl


pl-PL | 2018-02-23 08:05:48 | NAMP2HLASPX02