This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. Find out more here »

Dokonaliśmy aktualizacji naszej Polityki Prywatności. Kliknij tutaj aby przejrzeć zaktualizowaną wersję.

Jak poradzić sobie z emocjonalnym objadaniem się?

Print
how-to-beat-emotional-eating

Czy to żołądek woła o jedzenie, czy emocje? Obie odpowiedzi bywają prawdziwe. Potrzebujemy pożywienia, by zasilić organizm, ale czasem jemy też ze względu na nasz stan emocjonalny.

Za każdym razem, gdy jemy z innych powodów niż fizjologiczne, mamy do czynienia z emocjonalnym objadaniem się. Jest to, oczywiście, prosta droga do niepotrzebnych kalorii (i kilogramów!). Jak temu zaradzić? Naucz się rozpoznawać różnice i odpowiednio reagować.


Jak rozpoznać emocjonalne objadanie się?
1. Pojawia się nagle, podczas gdy głód fizjologiczny rośnie stopniowo.
2. Jesteśmy bardziej skłonni jeść dalej, pomimo sytości, jeśli w grę wchodzą emocje.
3. Jeśli burczy Ci w żołądku, zjesz niemal wszystko, by zaspokoić głód. Jeśli masz ochotę na bardzo konkretną rzecz, np. lody, czekoladę lub chipsy, przyczyną są prawdopodobnie emocje.
4. Emocjonalne objadanie się wiąże się z nagłą potrzebą zjedzenia pożądanego produktu – w przypadku głodu jesteśmy w stanie poczekać.
5. Efektem emocjonalnego objadania się jest często poczucie winy, natomiast głodu – nie.

Jak reagować na potrzebę emocjonalnego objadania się?
1. Sprawdź, czy możesz zidentyfikować emocje, które odpowiadają aktualnie za tę potrzebę.
2. Odciągnij uwagę od zachcianki, robiąc coś innego – spróbuj się przejść, posprzątać, lub porozmawiać z kimś bliskim.
3. Znajdź zdrowe alternatywy dla swoich zwyczajowych przekąsek na pocieszenie – kiedy ogarną Cię emocje, może uda Ci się nie sięgnąć po śmieciowe jedzenie.
4. Jeśli jesteś na diecie, zrezygnowanie ze wszystkich niezdrowych produktów może być bardzo trudne. Jeśli, na przykład, nie możesz żyć bez czekolady, nie odmawiaj jej sobie zupełnie. Poczęstuj się małą porcją, a resztę odłóż. Chodzi o umiar, a nie o karanie się.
5. Czasem chodzi tylko o to, żeby poczuć ulubiony smak. Spróbuj więc zjeść tylko kilka kęsów. Pozwoli Ci to wspominać przyjemność płynącą z tego doświadczenia, bez poczucia winy z powodu zjedzenia całego opakowania!
Jeśli dostrzegasz, że podjadasz z powodów emocjonalnych, pamiętaj, że – bez względu na rodzaj jedzenia – najważniejsze są kontrola i umiar.


Susan Bowerman jest dyplomowaną dietetyczką, certyfikowanym specjalistą ds. odżywiania sportowego, dyrektor ds. edukacji odżywiania w Herbalife.


PSSB Herbalife Polska jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bespośredniej i członkiem Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.
www.krsio.org.pl


pl-PL | 2018-10-15 11:56:07 | NAMP2HLASPX01