Potrzebujesz relaksu? Znajdz czas na jogę...

Print
Yoga_relaxation_100
Chociaż joga jest mało intensywną formą aktywności, ma w zanadrzu wiele wyzwań zarówno dla nowicjuszy fitnessu jak i zawodowych sportowców.  Pomaga ukoić ciało i umysł, rozciągnąć mięśnie i poprawić elastyczność ciała. Trzy opisane poniżej style jogi mogą wzmocnić Twoją siłę, jednocześnie Cię relaksując...

Hatha joga stawia na połączenie ciała i rozumu i jest tradycyjną praktyką skupioną na kontrolowaniu oddechu i uspokajaniu umysłu poprzez medytację. Sednem są tu powolne, kontrolowane ruchy wykonywane w skupieniu - to moja ulubiona metoda, kiedy potrzebuję pełnego treningu ciała i umysłu. Styl ten sprawdzi się świetnie w przypadku osób początkujących, ponieważ duży nacisk kładziony jest na ustawienia.

Ashtanga joga to styl dynamiczny, występujący w wielu odmianach, ale tradycyjnie oparty na zestawie płynnych ruchów. Każdy ruch powiązany jest z oddechem - zmiany następują przy każdym wdechu i wydechu. Bez względu na studio jogi, które wybierzesz, płynność ruchów będzie tu podstawą. Kiedy już opanujesz podstawowy zestaw, nacisk zostanie przesunięty na oddychanie. Ashtanga uspokaja i pomaga obniżyć poziom stresu, ale jest też wyzwaniem fizycznym, które wzmocni Twoje mięśnie i umiejętność skupienia.

Bikram joga lub Gorąca joga to wyzwanie zarówno dla ciała jak i ducha. Wywodzi się ściśle z tradycji Ashtanga jogi, jest jednak trudniejsza, ponieważ ćwiczenia odbywają sie w temperaturze ok. 40 stopni.  Upał powoduje pocenie się i poprawia elastyczność. Płynące ruchy wykonywane w wysokiej temperaturze są wyzwaniem dla całego ciała, co pomaga wyrzeźbić mocne, kształtne ramiona, płaski brzuch oraz zgrabne nogi. W moim przypadku styl ten wzmacnia również energię mentalną i siłę woli, ponieważ pozostawanie w tak parnym pokoju jest dla mnie samo w sobie pewnym wyzwaniem. Wiele studiów jogi stosuje też muzykę poprawiającą motywację.

(Uwaga: styl ten jest bardzo intensywny, dlatego nie polecam go początkującym. Przed uczestnictwem w zajęciach skonsultuj się ze swoim lekarzem.)

Joga - siłą i spokój

Wierzę, że joga - bez względu na styl - może pomóc każdemu w zrównoważonym rozwoju siły ciała i umysłu. Poniższy zestaw relaksujących ćwiczeń ukoi Twój umysł i wzmocni oraz rozciągnie Twoje mięśnie. Te inspirowane jogą ruchy możesz wykorzystać do wyciszenia się po ciężkim dniu. Świetnie sprawdzą się również zaraz po przebudzeniu - oczyścisz w ten sposób umysł i rozpoczniesz dzień pozytywnym akcentem.

Zacznij od serii oczyszczających oddechów, podczas których wyciągaj ręce nad głowę. Wznoś ręce przy wdechu, a wydychając powietrze opuszczaj do serca (ręce przed klatką piersiową, dłonie złączone). Oddychaj, pozbywając się napięcia i stresu nagromadzonego podczas całego dnia - pięć wdechów i wydechów.

Skłoń się w biodrach, powoli pochylając ciało do przodu i chwytając się za łokcie. Zwieś głowę w dół i chwiej się lekko z jednej strony na drugą, rozluźniając mięśnie karku i głowy oraz stawy.

Kiedy już porządnie się rozciągniesz, przenieś dłonie na podłogę, przechodząc do pozycji poziomej. Ułóż się prosto i wygodnie i utrzymaj pozycję poziomą.  Weź głęboki wdech. Wydychając powietrze, powoli obniżaj pozycję (uginając ręce w łokciach i utrzymując ciało w prostej linii).  Wyprostuj ręce i wypchnij biodra do przodu, ku ziemi - podnieś głowę go góry i poczuj, jak rozciągasz się w biodrach. W jodze pozycję tę nazywamy „Psem z Głową w Górę”.

Po kilku oddechach przejdź do pozycji „Psa z Głową w Dół”: zsuń stopy razem, odepchnij się rekami, unieś biodra do góry i opuść pięty do ziemi. Twoje ciało powinno utworzyć odwrócone „V”.  Twoje oczy powinny być zwrócone na pięty. Przyzwyczaj się do tej pozycji. Jeśli chcesz pójść dalej, unieś jedną nogę prosto do góry, zatrzymaj ją chwilę w tej pozycji, następnie powróć do pozycji poziomej i zbliż kolano do przeciwległego łokcia. Pozostań w bezruchu, następnie powtórz ćwiczenie, zmieniając strony.

Następnie połóż się na boku w pozycji wyprostowanej. Skręć ciało w lewo, utrzymując równowagę prawą (wyprostowaną) ręką. Lewa noga powinna leżeć na prawej.  Całe ciało powinno być zwrócone w lewą stronę, a prawa ręka ma być wyprostowana w górze. Unieś biodra i ciesz się tą pozycją. Utrzymaj ją na trzy oddechy, następnie zmień stronę.  Kolejna poza: przejdź stopami w kierunku dłoni, powoli wstając do pionu - krąg po kręgu.

Już stojąc, przejdź do pozycji półprzysiadu, z dłońmi złączonymi przed klatką piersiową. Trzymając kolana ugięte, a dłonie złączone, skręć ciało w prawo, przenosząc lewy łokieć nad prawe kolano. Zatrzymaj się i oddychaj, delektując się tą pozycją. Powtórz, zmieniając strony.
Wykonuj cały zestaw tak długo, aż opadnie z Ciebie napięcie. Ten szybki zestaw ćwiczeń jogi pomaga mi oczyścić umysł i zrelaksować się po ciężkim dniu.

Napisane przez Samanthę Clayton, AFAA, ISSA Samantha jest Dyrektorem ds. Edukacji Fitness w Herbalife.
PSSB Herbalife Polska jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bespośredniej i członkiem Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.
www.krsio.org.pl


pl-PL | 2018-02-23 08:21:50 | NAMP2HLASPX02