Motywacja do treningu: 12 powodów, by zacząć już dziś!

Print
fitness motivation
Czy zmagasz się w tym tygodniu z brakiem motywacji do ćwiczeń? Czy wizja zmieszczenia się w wymarzony ciuch lub dopięcia paska przestała działać mobilizująco? Jeśli szukasz nowych powodów do zabrania się za trening, mam tu 12 argumentów, które przekonają Cię, że warto zacząć ćwiczyć już dziś!

Wraz z nadejściem okresu urlopowego wszyscy możemy potrzebować odrobiny dodatkowej motywacji, która pomogłaby nam wytrwać przy wyznaczonych celach zdrowotnych. Często podkreślam wewnętrzne korzyści zdrowotne płynące ze zdrowego i aktywnego trybu życia. To podstawowy powód, dla którego powinniśmy ćwiczyć i stosować pożywną dietę. Przeważnie łatwiej motywuje nas nasz wygląd zewnętrzny, ale ten przecież ciągle się zmienia - szczególnie z wiekiem. Wydaje się nam, że musimy pracować dwa razy ciężej i pilnować się podwójnie uważnie, by osiągnąć rezultaty, które w młodości przychodziły nam tak łatwo. Z nieuchronnością zmian musimy się pogodzić, ponieważ nasze ciało przeobraża się nieustannie - wewnętrznie i zewnętrznie. Natomiast pragnienie bycia zdrowym powinno towarzyszyć nam każdego dnia.

12 powodów, by trenować od dziś

1: Zdrowe serce:
Aktywności angażujące układ sercowo-naczyniowy dobrze wpływają na serce. To w końcu też mięsień, więc dodatkowy wysiłek kilka razy w tygodniu może zwiększyć jego efektywność.  iRegularne ćwiczenia kardio mogą obniżyć tempo pracy serca w spoczynku, co przysłuży Ci się w perspektywie długoterminowej.

2: Promienna skóra: Ćwicząc, pobudzasz krążenie w całym ciele. Promienny efekt treningu może nie trwać przez cały dzień, ale możesz nabrać blasku tuż po zakończeniu ćwiczeń. Przy odrobinie szczęścia, ten zdrowy blask przełoży się również na świetne samopoczucie.

3: Poprawna postura
: Regularne ćwiczenia mogą poprawić Twoją świadomość własnej postury. Zyskując większą pewność siebie i ruszając się bardziej świadomie, zdobywasz też wiedzę o tym, w jakich pozycjach Twoje ciało czuje się najlepiej. Zapomnisz o garbieniu się. A dodatkowo, dobra postura może dodać Ci kilka centymetrów wzrostu w oczach innych.

4: Mniej bólu i nadwyrężeń: Jeśli Twoje stawy są sztywne i obolałe z powodu spędzania większości dnia w pozycji siedzącej, aktywność fizyczna może pomóc rozwiązać ten problem. Nierozruszane stawy mogą boleć. Ćwicząc regularnie poprawiasz swoje możliwości ruchowe, czyniąc codzienne funkcjonowanie łatwiejszym.

5: Lepszy skład ciała:
Kiedy trening stanie się stałym elementem Twojego stylu życia, zaczniesz zauważać zmiany w swoim wyglądzie i samopoczuciu. Możesz stracić nadmiar tkanki tłuszczowej, zastępując go beztłuszczową tkanką mięśniową - poprawi to nie tylko Twój wygląd ale też efektywność spalania kalorii przez organizm. Ciało składające się w większości z beztłuszczowej tkanki mięśniowej potrzebuje więcej kalorii do podtrzymania podstawowych funkcji życiowych, niż to, które zawiera więcej tkanki tłuszczowej.

6: Poczucie szczęścia: Wykonywanie ćwiczeń fizycznych może przełożyć się na poczucie szczęścia.  Jedną z przyczyn jest to, że przy dużym lub długotrwałym wysiłku organizm produkuje więcej endorfin i innych substancji - ich ilość jest zależna od intensywności i czasu ćwiczeń. Endorfiny uznawane są za naturalny iiihormon szczęścia, ponieważ działają przeciwbólowo i polepszają samopoczucie. Radość może być również związana z dbaniem o własne ciało. Świadomość osiągnięcia czegoś często przekłada się na lepsze samopoczucie.

7: Kontrola wagi:
Ćwiczenia mogą zapobiegać przybieraniu na wadze i pomagają podtrzymać chudnięcie. Oddając się aktywności fizycznej, spalasz kalorie. Im bardziej intensywna będzie ta aktywność, tym więcej kalorii spalisz.

8: Więcej energii: Regularna aktywność fizyczna może poprawić siłę mięśni i Twoją wytrzymałość. Kiedy ćwiczysz, organizm musi dostarczyć mięśniom więcej tlenu i paliwa, co wymaga adaptacji i bardziej efektywnej pracy od układu sercowo-naczyniowego. Kiedy Twoje serce i płuca działają sprawniej, Ty masz więcej energii na codzienne zadania.

9: Sprawniejszy umysł: ivRegularny trening może poprawić funkcjonowanie mózgu.  Wyniki różnorodnych badań sugerują, że ćwiczenia kardio mogą wspomagać tworzenie nowych komórek mózgowych (w procesie neurogenezy) i porawiać sprawność umysłową.  vDane badawcze wskazują też, że ciężki trening może podwyższyć ilość neurotroficznego czynnika pochodzenia mózgowego (zwanego również BDNF) w organizmie. Uważa się, że białko to wspomaga procesy decyzyjne oraz wyższe procesy uczenia się.

10: Mniej stresu:
Trening może być odskocznią od trudów dnia codziennego. Kiedy ćwiczysz lub oddajesz się innym pozytywnym aktywnościom, nie myślisz raczej o przykrych i negatywnych sprawach.  Warto więc wygospodarować w planie dnia trochę czasu dla siebie, by zwalczyć napięcie i stres. Pośrednio może to pomóc również w utracie wagi, ponieważ niektórzy z nas mają skłonność do jedzenia pod wpływem stresu.

11: Nowe znajomości: Trening dostarcza okazji do interakcji społecznych, jeśli brakuje ich w Twoim życiu. Nowe aktywności mogą prowadzić do tworzenia nowych kręgów towarzyskich bądź umożliwić odświeżenie starych znajomości w kontekście zdrowego trybu życia. Często wychodzimy razem, by coś zjeść - ale wspólnie uprawiany sport lepiej wpływa na sylwetkę!

12: Lepszy sen: istnieje wiele powodów, dla których aktywność fizyczna może pozytywnie wpłynąć na nasz sen.  viiĆwiczenia podnoszą temperaturę organizmu. Kiedy ciało ochładza się po treningu, może towarzyszyć temu uczucie rozluźnienia, a nawet senności.  viiiPonieważ aktywność pomaga obniżać poziom stresu, zasypianie w nocy może stać się łatwiejsze.

No i proszę - oto 12 najlepszych powodów do tego, by się ruszyć. Przychodzi mi do głowy jeszcze mnóstwo innych, niesamowitych argumentów przemawiających za treningiem i aktywnością, ale teraz czekam na Twój głos. Zamieść komentarz ze swoimi sprawdzonymi sposobami na motywację.


Napisane przez Samanthę Clayton, AFAA, ISSA Samantha jest Dyrektorem ds. Edukacji Fitness w Herbalife.

i Znaczące zmiany w stylu życia mogą poprawić parametry sercowo-naczyniowe, metaboliczne i sprawnościowe u metabolicznie zdrowych i niezdrowych osób otyłych. Can J Cardiol. 2014 Kwi;30(4):434-40.
ii González-Alonso J, Crandall CG, Johnson JM. The cardiovascular challenge of exercising in the heat. J Physiol. 2008 Sty 1;586(1):45-53.
iii Dinas PC, Koutedakis Y, Flouris AD. Effects of exercise and physical activity on depression. Ir J Med Sci. 2011 Cze;180(2):319-25.
iv van Praag et al. Exercise, energy intake, glucose homeostasis, and the brain. J Neurosci. 2014 Lis 12;34(46):15139-49.
v Heyman et al. Intense exercise increases circulating endocannabinoid and BDNF levels in humans--possible implications for reward and depression. Psychoneuroendocrinology. 2012 Cze;37(6):844-51.
vi Kredlow MA, Capozzoli MC, Hearon BA, Calkins AW, Otto MW. The effects of physical activity on sleep: a meta-analytic review. J Behav Med. 2015 Cze;38(3):427-49.
vii Horne JA, Staff LH. Exercise and sleep: body-heating effects. Sleep. 1983;6(1):36-46.
viii Eime et al. A systematic review of the psychological and social benefits of participation in sport for adults: informing development of a conceptual model of health through sport. Int J Behav Nutr Phys Act. 2013, Gru 7;10:135.

PSSB Herbalife Polska jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bespośredniej i członkiem Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.
www.krsio.org.pl


pl-PL | 2018-02-23 08:21:09 | NAMP2HLASPX02