Waga kontra masa mięśniowa: co przyczynia się do utraty wagi?

Print
Weight vs. muscle mass
Jak często się ważysz? Czy liczby na skali wahają się tak często, że odczuwasz zawód brakiem widocznych postępów? Twoja faktyczna waga w dużej mierze wynika z proporcji tkanki tłuszczowej do beztłuszczowej tkanki mięśniowej w Twoim organizmie.

W mediach często twierdzi się, że niższa waga jest dla nas korzystna, co sugeruje, że im mniej ważymy, tym jesteśmy zdrowsi. To jednak nieprawda. Zdrowie i dobre samopoczucie nie mogą być mierzone numerkiem na wadze łazienkowej.
Kiedy osoby ćwiczące regularnie zaczynają dostrzegać, że ich waga rośnie, często tłumaczą to sobie tym, że „tkanka mięśniowa waży więcej, niż tłuszczowa”. Jednak techniczne rzecz biorąc, to również nie jest prawda Kilogram tłuszczu waży tyle samo, co kilogram mięśni - jednak mięśnie zajmują w organizmie mniej miejsca, niż tkanka tłuszczowa. Oznacza to, że jeśli regularnie ćwiczysz i podnosisz ciężary, możesz - nawet przy drobnej budowie - ważyć nadspodziewanie dużo, ponieważ Twoje ciało składa się w znacznej mierze z beztłuszczowej tkanki mięśniowej i ma stosunkowo niewiele tłuszczu.

Aby poczuć się lepiej z odczytami wagi, pamiętaj, że to tylko liczby, które same w sobie nie znaczą zbyt wiele.

Uniknij chandry po ważeniu
Krocząc drogą zdrowego, aktywnego stylu życia, przede wszystkim chcemy uniknąć zniechęcenia. A negatywne myśli mogą być bardzo zniechęcające. Nauczyłam się, że kiedy ktoś bez przerwy waży się, może to skutkować rezygnacją z nowego stylu życia jeszcze zanim organizm ma szansę dostosować się do nowych, zdrowszych nawyków.

Nie poddawaj się
Rezygnacja powodowana frustracją numerkami z wagi nigdy nie powinna wchodzić w grę. Wystarczy znać własny organizm. Ważne jest, by poznawać swoje ciało z pozytywnym nastawieniem. Jeśli będziesz obserwować osiągane rezultaty nie polegając wyłącznie na pomiarach wagi, Twoja motywacja do działania jeszcze wzrośnie.

Zmieniaj nawyki, nie szukaj szybkich rozwiązań

Utrzymanie właściwego składu ciała wymaga pełnego skupienia na stylu życia. Chodzi tu o zrównoważone odżywiania, regularną aktywność fizyczną (ukierunkowaną na wytrzymałość, siłę i elastyczność) oraz radzenie sobie ze stresem. Wytyczając cele zdrowotne, pamiętaj o każdym z tych trzech aspektów. Musisz zdać sobie sprawę, że ćwiczenia nie zastąpią dobrej diety. Spalenie nadmiaru kalorii wynikającego ze złego odżywiania wymagałoby naprawdę ogromnego wysiłku fizycznego. Poświęć czas na odnalezienie równowagi życiowej - to kluczowy element dla pozostania na wyznaczonej ścieżce.

Pamiętaj o celach treningu

Starając się zmienić skład ciała, nie chcesz tracić beztłuszczowej tkanki mięśniowej. Powinno Ci zależeć na ograniczeniu ubytków mięśni - częstego efektu ubocznego utraty wagi. Możesz to osiągnąć, wykonując ćwiczenia rozwijające mięśnie i stosując zbilansowaną dietę bogatą w białko.

Wysiłek włożony w wypracowanie właściwej proporcji tkanki mięśniowej pozwoli Ci wzmocnić siłę i sprawność - nie chodzi tylko o szczupły wygląd. Świadomość że celem treningu jest zdrowie, dobre samopoczucie i wygląd, a nie niższa liczba na wadze, pozwala wielu osobom wprowadzić ćwiczenia do swojego planu dnia i mierzyć osiągane efekty swoim samopoczuciem i wyglądem. Dążenie do zmniejszenia tkanki tłuszczowej, powiększenia gęstości tkanki mięśniowej, wyszczuplenia w talii czy poprawy ogólnego wyglądu i samopoczucia to cele znacznie lepsze od jakiejkolwiek liczby na wadze łazienkowej.
PSSB Herbalife Polska jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bespośredniej i członkiem Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.
www.krsio.org.pl


pl-PL | 2018-02-23 08:11:10 | NAMP2HLASPX01