This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. Find out more here »

Dokonaliśmy aktualizacji naszej Polityki Prywatności. Kliknij tutaj aby przejrzeć zaktualizowaną wersję.

Odliczanie do lata – zadbaj o formę i rzeźbę

Print
SamC-100px-100px

Dziś zdradzę Wam trzy rzeczy, które warto robić i trzy, których należy unikać, by osiągnąć wymarzony wygląd.

Realistyczne oczekiwania powinny być podstawą każdego działania. Jednak im bliżej lata, tym więcej ludzi czuje presję, by zrzucić kilka kilogramów. Wkrótce potem większość z nich ogarnia zniechęcenie, ponieważ nadwaga nie znika w magiczny sposób. Pęd do szybkiego odchudzania zaczyna się od dobrych intencji, lecz bez wyznaczenia sobie realistycznych celów całe przedsięwzięcie ma niewielkie szanse powodzenia.

U mnie – trenera osobistego – ten pęd do szybkiego chudnięcia budzi mieszane uczucia. Z jednej strony, jestem podekscytowana perspektywą wspierania ludzi we wkraczaniu na ścieżkę zdrowego, aktywnego trybu życia. Z drugiej strony, niepokoi mnie ilość błędnych wyobrażeń na temat procesu odchudzania. Często widzę osoby entuzjastycznie rozpoczynające nowy plan treningowy, które potem rezygnują z niego, jeszcze zanim osiągną jakiekolwiek efekty. Dlatego trzeba wiedzieć, jakie efekty są możliwe do osiągnięcia.

Wszyscy powinniśmy czuć się dobrze w swoich ciałach, a ponieważ od lata dzieli nas jeszcze parę tygodni, masz mnóstwo czasu na wprowadzenie kilku zmian w swoim trybie życia, które przyniosą widoczne efekty.

TAK, zacznij teraz
Dzisiaj jest najlepszy dzień na wprowadzenie pozytywnego podejścia do fitnessu i zdrowia. Oczywiście, jeśli masz wątpliwości, czy Twój stan zdrowia pozwala na zwiększony wysiłek fizyczny, skonsultuj się ze swoim lekarzem rodzinnym.
Nie zwlekaj z działaniem, ponieważ same marzenia i fantazje o idealnym ciele na lato nie zbliżą Cię do wyznaczonego celu! Zwykły spacer lub przejażdżka na rowerze to świetny początek. Później zadbaj o to, aby dzień po dniu zwiększać swoją aktywność.

TAK, działaj powoli i stopniowo
Pośpieszne wprowadzanie zbyt trudnego programu treningowego może mieć dwojaki efekt – albo zrezygnujesz po przetrenowaniu wynikającym ze zbyt nagłego zwiększenia aktywności, albo nabawisz się kontuzji, która zniweczy cały Twój misternie opracowany plan. Działaj krok po kroku, wybierając aktywności, na które masz ochotę.
Co najmniej 30 minut aktywności dziennie to właściwy pierwszy krok. Dobra wiadomość jest taka, że niemal każde ćwiczenie możesz dostosować do obecnego poziomu sprawności.

TAK, wyznacz sobie realistyczne cele i opracuj plan długoterminowy
Jeśli chcesz schudnąć, żeby popisać się tzw. kaloryferem w lecie, to już w tej chwili ilość Twojej tkanki tłuszczowej nie powinna być duża. Rozpoczęcie konsekwentnego reżimu treningowego pomoże Ci nabrać kondycji. W ciągu miesiąca nie zdążysz wyrobić sobie mięśni twardych jak skała, ale planowanie umożliwi Ci osiągnięcie upragnionej rzeźby w przyszłości.

Wyznaczając sobie cel możliwy do osiągnięcia, ułatwiasz sobie zadanie utrzymania planu fitness, dlatego dobrym pomysłem będzie zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej o jeden lub dwa procent. Pamiętaj też, że ostatecznie to aktywny tryb życia i dobre samopoczucie dają więcej satysfakcji niż nawet najlepiej wyrzeźbiony brzuch.

Wierzę, że kluczem do sukcesu jest uczynienie treningu przyjemnym i osiągalnym. Należy również unikać pułapki robienia za dużo, za szybko – przyjrzyjmy się więc teraz trzem największym winowajcom, którzy mogą stanąć na drodze do Twojego sukcesu.

NIE stosuj drakońskiej diety czy drastycznego programu treningowego

Wizja gwałtownej utraty wagi i niesamowicie wyrzeźbionego ciała jest dla wielu osób tak kusząca, że przechodzą oni na drakońskie diety lub próbują przeskoczyć z kanapy od razu do treningu o wysokiej intensywności. W mojej opinii jest to jedna z podstawowych przyczyn wystąpienia efektu jojo, czyli ponownego przybierania na wadze. Radykalne diety i treningi, chociaż początkowo faktycznie mogą skutkować gwałtowną utratą wagi, nie sprzyjają długoterminowemu zaangażowaniu, dlatego wielu ludzi szybko wraca do objadania się i zalegania na kanapie.

NIE waż się codziennie

Sama waga nie jest wiarygodnym wskaźnikiem skuteczności programu treningowego. Zbyt częste sprawdzanie wagi może prowadzić do rozczarowania i pokusy porzucenia programu. Zamiast skupiać się na utracie wagi, rozważ inne oznaki sukcesu. Korzystne może być obserwowanie postępów w efektywności pracy serca na danym poziomie intensywności albo zwiększonej siły, mierzonej rosnącym obciążeniem podnoszonych odważników. Pomiary tkanki tłuszczowej i wymiarów ciała – np. talii, bioder czy obwodu ramion –  mogą być dodatkowym wskaźnikiem osiąganych rezultatów.

NIE trenuj bez planu

Nawet jeśli zamierzasz trenować samodzielnie, bez wsparcia trenera, warto mieć własny plan fitness. Aby Twoje ciało stale się zmieniało, wybrany trening musi być na bieżąco dostosowywany do Twojej zwiększającej się sprawności. Mówiąc prościej: wraz ze wzrostem sprawności, trening wydaje się łatwiejszy, dlatego należy zwiększać jego intensywność i długość, by nadal stawiać ciału wymagania. To podejście wynika z prostej zasady adaptacji, a prowadzenie dzienniczka fitness pomoże Ci śledzić Twoje postępy.

Autorem artykułu jest Samantha Clayton, dyrektor ds. edukacji fitness w Herbalife.

PSSB Herbalife Polska jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bespośredniej i członkiem Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.
www.krsio.org.pl


pl-PL | 2018-10-15 13:20:18 | NAMP2HLASPX01