Czy przemiana materii może pomóc Ci stracić na wadze?

Print
Can your metabolism make  you gain or lose weight?

W temacie utraty wagi słyszy się ostatnio dużo o przemianie materii (metabolizmie) - wielu ludzi obwinia „wolną przemianę materii” za swoją nadwagę. Przyjrzyjmy się więc czynnikom wpływającym na tempo przemiany materii oraz sposobom na jej zwiększenie.


Prawdy i mity na temat metabolizmu...

Mówiąc prosto, „metabolizm” to termin opisujący procesy chemiczne, dzięki którym organizm przetwarza kalorie z pożywienia na energię.
Rozumiem, że pojęcie „tempa przemiany materii” może być dla niektórych ludzi niejasne. „Tempo” sugeruje szybkość, dlatego wiele osób zakłada - co zrozumiałe - że tempo przemiany materii opisuje to, jak szybko lub wolno ciało funkcjonuje. Tak naprawdę jednak tempo przemiany materii (a konkretniej, tempo przemiany materii w spoczynku) odnosi się do ilości kalorii spalanych dobowo w celu podtrzymania podstawowych procesów życiowych - np. pompowania krwi czy oddychania.
Oczywiście nie są to wszystkie kalorie spalane w ciągu dnia, jednak tempo przemiany materii w spoczynku odpowiada za znaczną ich ilość. Około 75% codziennych kalorii podtrzymuje po prostu procesy życiowe. Większość z pozostałych 25% jest zużywana podczas działania i ćwiczeń.

Jakie czynniki wpływają na tempo przemiany materii?
Chociaż organizmy niektórych osób potrzebują więcej kalorii do podtrzymania funkcji życiowych (mówimy wtedy potocznie o „szybkiej przemianie materii”), sednem procesu
nie jest szybkość spalania, tylko ilość kalorii zużywanych w ciągu dnia. Więc chociaż nie możesz przyspieszyć spalania kalorii, możesz sprawić, by organizm robił to bardziej efektywnie.
Oto mój krótki poradnik po czynnikach wpływających na przemianę materii:

1.Rozmiar ciała

Ludzie więksi mają też wyższe tempo przemiany materii - mają po prostu więcej komórek, z których każda uczestniczy w procesach metabolicznych.

2. Budowa ciała
Beztłuszczowa masa ciała w ogromnym stopniu wpływa na efektywność przemiany materii. Każde 0,5 kg beztłuszczowej masy mięśniowej spala około 14 kcal dziennie, podczas gdy 0,5 kg tłuszczu - tylko 2 kcal. W porównaniu do komórek tłuszczowych, komórki mięśniowe zawierają więcej mechanizmów przetwarzających kalorie na energię, dlatego ma sens, że wraz z przyrostem masy mięśniowej wzrasta tempo przemiany materii.

3. Wiek
Naturalne związane z wiekiem zmiany hormonalne powodują straty w beztłuszczowej  masie mięśniowej. Ciało mniej efektywnie regeneruje mięśnie uszkodzone podczas codziennego funkcjonowania, a to zmniejsza ilość komórek mięśniowych. W rezultacie organizm spala mniej kalorii.

4.Płeć
Mężczyźni przeważnie mają wyższe tempo przemiany materii, ponieważ są też zazwyczaj więksi od kobiet i mają więcej masy mięśniowej, czyli komórek spalających kalorie.

5. Zbytnie ograniczanie spożycia kalorii

Przesadna redukcja spożywanych kalorii może obniżyć tempo przemiany materii, ponieważ organizm będzie starał się podtrzymywać te same funkcje dysponując mniejszą ilością energii. Jednak obniżenie to będzie bardzo niewielkie, szczególnie jeśli zmiany w spożyciu kalorii nie będą zbyt drastyczne.

Jak podwyższyć tempo przemiany materii...

•    Jedz więcej białka. Organizm wykorzystuje je do budowy i naprawy masy  mięśniowej. Bez tego budulca ciało nie będzie w stanie podtrzymać komórek mięśniowych, które podwyższają Twój metabolizm.
•    Buduj masę mięśniową. Zwiększy to ilość beztłuszczowej masy ciała, co podwyższy tempo przemiany materii w spoczynku.
•    Więcej aktywności każdego dnia. Ćwiczenia zmuszają mięśnie do pracy, co pozwala zachować beztłuszczową masę ciała i, w efekcie, podwyższyć tempo przemiany materii. Zwiększona aktywność fizyczna może również pomóc zrekompensować negatywne efekty metaboliczne zmniejszonego spożycia kalorii.

Susan Bowerman, Dyplomowana dietetyczka, Certyfikowana Specjalistkads. Odżywiania Sportowego, Konsultantka ds. Odżywiania Herbalife
PSSB Herbalife Polska jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bespośredniej i członkiem Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.
www.krsio.org.pl


pl-PL | 2018-02-23 08:09:18 | NAMP2HLASPX02