This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. Find out more here »

Dokonaliśmy aktualizacji naszej Polityki Prywatności. Kliknij tutaj aby przejrzeć zaktualizowaną wersję.

Jaka jest Twoja idealna waga?

Print
What is your ideal weight?

Ciągle zadajemy sobie to pozornie poroste pytanie: powinienem/powinnam ważyć?

Odpowiedź na to pytanie powinna być prosta – wystarczy spojrzeć na standardową tabelkę wzrostu i wagi, oszacować budowę swojego ciała. Można również skorzystać z kalkulatora do obliczenia wskaźnika masy ciała (Body Mass Index – BMI). Na podstawie wzrostu i wagi można zostać zakwalifikowanym do kategorii niedowaga, waga prawidłowa, nadwaga oraz otyłość. Należy jednak pamiętać, że choć narzędzia te są użyteczne, nie pokazują pełnego obrazu.

Standardowe tabele wzrostu i wagi są wykorzystywane już od długiego czasu. Idealna waga u mężczyzna i kobiet została ustalona na podstawie informacji gromadzonych od 50 lat przez towarzystwo Metropolitan Life Insurance Company (ostatnia aktualizacja w 1999). Gdy wiesz, jaką masz budowę ciała i wzrost, możesz ustalić do jakiej kategorii należysz.

Tabelki wzrost/waga oraz kalkulatory BMI nie uwzględniają jednak zawartości tłuszczu ani masy mięśniowej i dlatego ich obraz wagi idealnej jest ograniczony.
To istotne z kilku powodów. Dla przykładu otyłość jest diagnozowana, kiedy osoba posiada nadmierną ilość tłuszczu w ciele, a nie tylko na podstawie nadwagi. Ponieważ mięśnie ważą więcej niż tłuszcz, trenujący sportowiec lub człowiek z wypracowanymi mięśniami może zostać zakwalifikowany według tabeli wzrost/waga do kategorii „nadwaga” lub zostać uznany za osobę z wysokim BMI. W rzeczywistości jednak jego waga jest wyższa z powodu większej objętości masy mięśniowej. Z tego powodu standardowe tabele wzrost/waga się nie sprawdzą.

Inni ludzie mają dużą zawartość tłuszczu w ciele, a mimo to wydają się mieć odpowiednie proporcje.Są oni często określani mianem „chudzi-grubi”. Wartość ich BMI może wskazywać według tabeli wzrost/waga „normalną” rozpiętość, ale technicznie, mając na uwadze wysoką procentową objętość tłuszczu w ciele, są otyli.

Obliczanie idealnej wagi ciała powinno więc opierać się na analizie budowy ciała – objętości tłuszczu i mięśni. Znane są „odpowiednie” wartości zawartości tłuszczu w ciele (około 14-18% u mężczyzn oraz około 20-25% u kobiet). Po określeniu zawartości tłuszczu w ciele, można łatwiej stwierdzić, jaka powinna być nasza waga. Na przykład umięśniony mężczyzna z wysokim BMI, ale z 15% tłuszczu w ciele, prawdopodobnie ma odpowiednią wagę. Kobieta o rozmiarze 34 z 28% tłuszczu w ciele powinna zacząć ćwiczyć na siłowni.

Istnieją różne metody pozwalające ocenić budowę swojego ciała, ale jeśli ich nie znasz, wystarczy do tego lustro, kciuk i palec wskazujący. Skóra ściśnięta między kciukiem a palcem wskazującym w pasie, nad kolanem, po tylnej stronie pachy lub na plecach nie powinna być grubsza niż jeden cal (2,54 cm), w innym wypadku tłuszczu najprawdopodobniej jest za dużo. Jeśli nie uda się dokładnie stwierdzić, ile powinnaś/powinieneś ważyć, wystarczy kierować się podanym „testem szczypania”.

Napisane przez Susan Bowerman, dyplomowaną dietetyczkę, Certyfikowanego Specjalistę ds. Odżywiania Sportowego, Konsultanta ds. Odżywiania Herbalife


PSSB Herbalife Polska jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bespośredniej i członkiem Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.
www.krsio.org.pl


pl-PL | 2018-08-14 23:51:25 | NAMP2HLASPX01