Przełamanie efektu 'Jojo' w diecie

Print
Przełamanie efektu 'Jojo' w diecie

Jedna z moich wieloletnich pacjentek straciła na wadze 75 kilo. Zanim zaczniecie myśleć "Łał, to naprawdę sporo" albo "Ciekawe jak jej się to udało"; musicie wiedzieć, że nie zrobiła tego za jednym razem.  Jeśli popatrzeć na jej historię, to straciła te same 15 kg już pięć razy. Jest klasycznym przypadkiem "efektu jojo" - jej waga spada a potem wzrasta, rzadko zostając w jednym miejscu. Już dawno zauważono, że efekt jojo jest częstszy, kiedy ludzie przechodzą na diety, które są zbyt wymagające w długim okresie czasu. Niedługo zaczynają się "wpadki" w diecie, wracają stare nawyki, a wraz z nimi zwiększa się waga i cykl tracenia kilogramów trzeba zaczynać od nowa.

Oczywiście nie ma nic złego w ambitnym dążeniu do kontrolowania swojej wagi. Motywacja i chęć osiągnięcia celów to już połowa sukcesu. Ale próba osiągnięcia zbyt wymagających celów w zbyt krótkim czasie może skończyć się niepowodzeniem. Trzeba być realistycznym co do tego, ile da się zmienić za jednym podejściem i nie starać się przesadzać w odchudzaniu.

Regularne sprawdzanie, czy zbliżasz się do założonego celu jest jedną z najlepszych strategii jeśli chodzi o utrzymanie zaplanowanego kierunku. Przydatne jest też znalezienie źródeł wsparcia. Ćwiczenie ze znajomymi jest świetną opcją a wiele osób bardzo sobie ceni wsparcie, które oferują wyspecjalizowane społeczności online. Trzeba też pamiętać o tym, że elastyczność jest kluczem, i uczyć się na własnych błędach. Jeżeli próbujesz zmusić się do nowego rodzaju ćwiczeń czy diety, która Ci po prostu "nie leży" - spróbuj czegoś innego. Pamiętaj, że celem nie jest strata jak największej liczby kilogramów w jak najkrótszym czasie - Twoim celem powinno być stworzenie zdrowych schematów jedzenia i ćwiczeń, które pomogą Ci kontrolować Twoją wagę i utrzymać ją na odpowiednim poziomie.

Jak widać pokonanie efektu jojo wymaga głównie zmiany zachowania. Jedz więcej małych, częstych posiłków. Pamiętaj, by każdy posiłek i każdy snack zawierał białko. Kluczowe elementy dla osiągnięcia sukcesu to: planowanie, sprawdzanie swoich postępów i znalezienie odpowiedniego wsparcia u innych. Krótki zryw w kierunku mety, po którym następuje długi trucht w przeciwnym kierunku, nie będzie zbyt udany. Jeśli chodzi o utratę wagi, najlepszym podejściem jest działanie powoli i systematycznie.

Napisane przez Susan Bowerman, MS, RD, CSSD. Susan jest zewnętrzną konsultantką współpracującą z Herbalife.

PSSB Herbalife Polska jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bespośredniej i członkiem Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.
www.krsio.org.pl


pl-PL | 2017-06-24 15:18:23 | NAMP2HLASPX01